Hatékony célkitűzés 5 lépésben

A célkitűzésnek hatalmas ereje van. Azok, akik megfelelő célokat tűznek ki és következetesen tesznek azok megvalósításáért, sokkal nagyobb eséllyel érnek el kimagasló eredményeket, mint azok, akik nem látják pontosan, hogy merre haladnak. Így ha irányt vesztettnek érzed magad és szeretnél ezen változtatni, akkor sokat segíthetnek a jól meghatározott célok.

Hogyan állj neki a hatékony célkitűzésnek?
Ahhoz, hogy a hosszú távú célodig elérj tudatos tervezésre van szükség. Ehhez kiváló eszközként szolgálhat a SMART célkitűzés. A „SMART” egy angol mozaikszó, melynek az alábbiak a jelentései:

Tehát ahhoz, hogy a célkitűzésed hatékony legyen, fontos, hogy konkrét, mérthető, elérhető, releváns és időhöz kötött célt tűzz ki. Vegyük sorra, hogy mit is jelent ez pontosan.

Konkrét, specifikus – Nagyon fontos, hogy konkrétan meghatározzuk, hogy mit szeretnénk elérni. Hasznos azt is végiggondolnunk, hogy milyen lépéseket fogunk azért megtenni, hogy a célunkat megvalósítsuk.
Példa: induló vállalkozóként szeretnék annyi ügyfelet szerezni, hogy ne másod, hanem főállásban legyek vállalkozó.

Mérthető –  A célunkat ahhoz, hogy hatékony legyen és hogy nyomon tudjuk követni, hogy a megvalósítás mely fázisában tartunk, célszerű mérhetővé tenni.

Példa: Ahhoz hogy a vállalkozásom beinduljon és több ügyfelem legyen három hónapon át heti egy kapcsolatépítő rendezvényre fogok eljárni.

Elérhető – Olyan célt tűzzünk ki, amit meg tudunk valósítani. Amennyiben a célunk nem elérhető a jelenlegi körülményeink között, például azért, mert nincs meg a megfelelő szabadidőnk vagy anyagi forrásuk ahhoz, hogy bejárjuk a célunkig vezető utat, akkor nagy eséllyel fel fogjuk adni.

Példa: Ha tehát nincs elegendő indőnk ahhoz, hogy minden csütörtökön ellátogassunk egy 2 órás kapcsolatépítő reggelire, akkor más módon kell a célunkat elérnünk. (Például erősebb social media jelenléttel vagy több ügyfélajánlás kérésével.)

Ne veszítsük szem elől azt sem, hogy a célunk reális legyen. Ha elrugaszkodunk a valóságtól, akkor nagyobb eséllyel predesztináljuk magunkat a kudarcra. Amennyiben pedig pesszimisták vagyunk, akkor bár könnyen megvalósíthatjuk a kitűzött célt, de fennáll annak a lehetősége, hogy nem érünk el érdemi változást.

Releváns – A cél legyen számunkra motiváló és mozdítsa elő a személyes vagy az üzleti fejlődésünket.

Határidő – Konkrétan tűzzünk ki egy határidőt, amikorra megvalósítjuk. Enélkül a cél csak álom marad. Még hasznosabb, ha az alcéloknál is pontos határidőket alkalmazunk.